POČETNA STRANICA
Naši projekti
Da se podsjetimo, ciljevi Društva prijatelja željeznice "Štacion" su:

  • zaštita željezničke baštine
  • promocija željeznice
  • poticanje i razvoj modelarstva

    Samim time, naši aktivni i planirani projekti povezani su s ostvarenjem tih ciljeva.

    Zaštita željezničke baštine, kao i općenito kultura očuvanja povijesnih prometala, kod nas je, nažalost, na razini kamenog doba. Određen broj lokomotiva i vagona ostavljen je za budući fundus Hrvatskog željezničkog muzeja (električna lokomotiva 361, parna lokomotiva Plavog vlaka serije 11, šinobusi, nešto vagona), no daleko je to od ozbiljne muzejske zbirke kakve imaju susjedne željezničke uprave, npr. SŽ, a da ne govorimo o austrijskim ili švicarskim željeznicama! Nije na odmet spomenuti da HŽM nema ni jednu aktivnu muzejsku vučnu jedinicu!

    Dakle, zaštita željezničke baštine, po našem mišljenju, najvažniji je cilj društva. Jasno je da će projekti na ovom području biti najteži, te će bilo koji uspješni projekt iziskivati velike teškoće i probleme s tromom birokracijom. No, pozitivan rezultat ove "borbe" bit će vrijedan truda!

    Parna lokomotiva serije 22 u Matuljima 2005. godine
    Foto: Karavela

    Zamislite sljedeći scenarij: obnovljena parnjača serije 22 izlazi iz usjeka na Vežici i u oblaku dima i pare ulazi u desni zavoj na usponu od 25 promila prema Škrljevu. Četiri ili pet Baat dvoosovinskih putničkih vagona, također restauriranih, nisu nikakav problem za ovu crnu ljepoticu. Vesela ekipa u 'Baatićima' uživa u specijalnoj vožnji, a sve uokolo škljocaju i zuje kamere i fotoaparati... Ili, naša dobra stara Žutka, friško ofarbana u klasično tamnožuto bojanje, prilagođena za rad na 25kV/50Hz naponski sustav, vuče muzejski vlak na relaciji Rijeka - Fužine...

    Utopija? Možda. Ali ako se ne trgnemo, pokrenemo s mrtve točke, ove "sličice" zauvijek će ostati samo mašta.

    Naši projekti i planovi na području očuvanja željezničke baštine su:

  • očuvanje riječke lokomotivske okretnice na Mlaci
  • očuvati barem jednu lokomotivu serije HŽ 1061 (ex. JŽ 362), pop. 'Žutku'
  • očuvati i reparirati malu Ininu dizelsku manevarsku lokomotivu, popularno zvanu 'Etelka'
  • očuvanje određenog broja starih vagona za eventualnu klasičnu kompoziciju muzejskog vlaka
  • očuvanje pokretne elektro-vučne podstanice u Matuljima
  • spasiti ručnu postavnicu u kolodvoru Šapjane
  • pokušati spasiti žuti teretni vagon na riječkom kolodvoru i u njemu urediti prostorije društva
  • spasiti željezničku dokumentaciju i knjižnu građu od uništenja

    Ovo su samo neki od projekata spominjanih na sastancima društva. Ako se mi ne potrudimo, svi navedeni objekti i vozila past će u zaborav ili biti izrezani kao otpad. Vrijeme je da se tome stane na kraj!

    • • •

    Jedan vrlo zanimljiv projekt, istraživanje povijesti Opatijskog tramvaja, pokrenuli su naši članovi g. Nenad Labus i g. Vuk Stanišić. Materijali i fotografije koje su skupili bili su izloženi od 28.11. do 8.12. 2010. u Opatiji, u Kavani hotela "Imperijal". Nadamo se uskoro i nekoj pisanoj građi o ovom fascinantnom prometnom sustavu iz našeg kraja!

    Također, naši članovi su se svojim tekstovima potrudili da se zaboravu otmu jedan napušteni kolodvor, i jedna pruga kojom vlakovi više ne voze! G. Mario Simonovich, inače novinar lista La voce del popolo, napisao je prikaz o Raškoj pruzi. Kolodvor Ivani, nekad vrlo važan infrastrukturni objekt riječkog željezničkog čvora, u svom je stilu obradio naš Marko Krema, poznatiji kao Pfaff.

    Marko Krema je krajem 2010. godine načuo da "... prijeti ozbiljna opasnost od ukidanja posljednje tanašne željezničke veze Istre s ostatkom uljuđenog svijeta: pruge Divača – Buzet." Slijedeći te glasine poduzeo je određene korake, a njegov izvještaj pogledajte u ovoj PDF reportaži!

    Tekst: Tomislav Dornik

    Ciljeve društva za ostala područja djelovanja možete potražiti na sljedećim linkovima:

    Promocija željeznice >>
    Poticanje i razvoj modelarstva >>


  • • • • • •

    © 2008-2010 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.