POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija HŽ 1061
(ex. JŽ 362)
JŽ 362, podserija 100 u Zagrebu, u vrijeme kad su 4. i 5. peron glavnog kolodvora bili pod 3kV istosmjernim naponskim sustavom
Foto: D. Staničić
 

Električne lokomotive serije HŽ 1061 (prije JŽ 362) više od 50 godine činile su osnovu vuče putničkih i teretnih vlakova na riječkoj pruzi. Osamostaljenjem Republike Hrvatske, pruga Rijeka - državna granica u smjeru Slovenije također je potpala pod upravu riječke Vuče vlakova, pa su se lokomotive serije 1061 koristile i na potezu Rijeka - Šapjane. U Šapjanama se vršila izmjena lokomotiva za vlakove koji nastavljaju put kroz Sloveniju.

Lokomotive serije JŽ 362 nabavljene su u razdoblju od 1960. do 1969. od talijanske tvornice Ansaldo iz Genove (kasnije ASGEN). Razvijene su na bazi talijanske serije FS E646, iako su vanjskim izgledom više sličile na seriju FS E636. Nabavljeno je ukupno 29 vučnih jedinica za ŽTP Zagreb i 21 lokomotiva za ŽG Ljubljana. Od 29 lokomotiva za ŽTP Zagreb, 19 ih je bilo osnovne podserije 0. Krajem 60-tih godina za ŽTP Zagreb naručeno je deset dodatnih jedinica poserije 100; te su lokomotive bile duže i teže, te su unaprijeđene na osnovu primjećenih nedostataka tijekom eksploatacije lokomotiva osnovne podserije.

Spomenuta pruga Rijeka - Pivka (poznata i kao Šenpeterska pruga) je do početka 90-ih godina 20. stoljeća bila pod upravom bivše ŽG Ljubljana, pa su vuču vršile lokomotive ljubljanske "Vleke", i to serije JŽ 362 (tzv. 'Mehovka'), identična lokomotivama osnovne serije ŽTP Zagreb, zatim JŽ 363 (tzv. 'Brižitka'), JŽ 342 (tzv. 'Moped'), te EMV JŽ 311/315, zvan 'Gomulka'.

U samostalnoj Hrvatskoj lokomotive serije 1061 bile su glavni oslonac željezničkog prijevoza na pravcima Rijeka - Moravice i Rijeka - Šapjane, iako je zadnjih godina eksploatacije, zbog starosti i milijuna prijeđenih kilometara, brojno stanje lokomotiva bilo već dosta tužno - aktivno je bilo obično desetak lokomotiva obaju podserija. Pokušavalo se i s drugim lokomotivama koje mogu voziti na 3kV sustavu vuče - sredinom devedesetih bile su iznajmljene tri poljske 8-osovinske lokomotive, serija PKP ET41 (HŽ 1081), a do početka 2008. godine na riječkoj pruzi korištene su i dvije iznajmljene Siemens ES64F4 (HŽ 1241) višesustavne lokomotive, popularno zvane 'Helge'. Kao ispomoć na najtežoj dionici Rijeka - Lokve često su se koristile i dizel lokomotive serije HŽ 2063, tzv. 'Karavele' (prijašnja oznaka JŽ 663), pa čak i nešto slabije dizelke serije HŽ 2062 i HŽ 2044. No, za gotovo sav putnički prijevoz, kao i za glavninu teretnog prometa u riječkom čvoru, sve do kraja 2012. godine još uvijek su bile zadužene dobre stare 'Žutke'...

U nedjelju, 16. 12. 2012. lokomotiva 1061 011 odvozila je zadnje vožnje pod istosmjernim 3-kilovoltnim sustavom vuče na hrvatskim prugama. Tog dana je u cijelom riječkom čvoru aktiviran izmjenični sustav vuče od 25 KV, te su Žutkinu ulogu preuzele lokomotive serija HŽ 1141 i HŽ 1142. Jedna polustoljetna era je završila.

Sudbina sada nepotrebnih lokomotiva je nepoznata. Hrvatski željeznički muzej navodno je stavio zaštitu na nekoliko voznih jedinica, no one još uvjek stoje i trunu na riječkim sporednim kolosijecima. Nadajmo se da će bar jedna završiti u muzeju, i podsjećati na dane stare slave ovih čeličnih grdosija.


Nacrt i dimenzije



Tehničke karakteristike

HŽ 1061 lokomotiva osnovna podserija podserija 100
Proizvođač Ansaldo, Genova, Italija
U prometu od od 21. 11. 1960. do 1964. od 27. 6. 1968. do 1969.
Napon napajanja 3000 V =
Trajna snaga 2640 kW, 310 A pri 625 okr./min
Jednosatna snaga 3132 kW, 370 A pri 585 okr./min
Vučni elektromotori 6 x 440 kW, 310 A, 3000 V
Osovinski raspored Bo'Bo'Bo'
Duljina preko odbojnika 18400 mm 19440 mm
Masa lokomotive 108 t 112 t
Osovinski pritisak 18 t/os. 18,7 t/os.
Maksimalna brzina 120 km/h


Renumeracija
1061 lokomotiva

Sljedeći linkovi vode na svojevrsnu "osobnu kartu" svake 1061 lokomotive. Ideja je da se za svaku lokomotivu pojedinačno napravi kratak opis sa zanimljivim događajima i fotografijama kroz godine staža na riječkoj i šenpeterskoj pruzi.

Svaka pomoć u ovom obimnom poslu je dobrodošla! Ako imate fotografije ili tekstualni materijal o nekoj od 1061 lokomotiva, molimo vas da se javite na našu e-mail adresu.


Lokomotive serije HŽ 1061, osnovna podserija

001002004005006007009010011012013014015016017018019020021022023


Lokomotive serije HŽ 1061, podserija 100

101102103104105106 • 107 • 108109


Lokomotive koje nikad nisu renumerirane u seriju HŽ 1061

362-003 - modificirana u 462-002, kasnije renumerirana u 1161-002
362-008 - kasirana krajem '90-ih, nije bila u prometu od kraja '80-ih
362-106 - modificirana u 462-001, kasnije renumerirana u 1161-001

Uredio: Tomislav Dornik

Literatura:
Monografija 110 godine riječke željeznice, Rijeka, 1983.
Wikipedija: HŽ serija 1061


• • • • •

© 2008-2017. • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.
www.000webhost.com