POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija JŽ 26
SDŽ 7000 / JDŽ 26 / HDŽ 26 / JŽ 26
Lokomotiva JŽ 26-004
Foto: nepoznato
 
Parna lokomotiva serije JŽ 26 projektirana je u Njemačkoj 1913. godine, po narudžbi tadašnjih državnih željeznica Kraljevine Srbije, za vuču teretnih vlakova na prugama slabe nosivosti.

Zbog toga je lokomotiva imala pomalo neobičan izgled, s razmakom osovina pogonskih kotača od čak 2400 mm. Time je dobivena mala masa lokomotive od 7,65 tona po duljinskom metru.

Zbog izbijanja Prvog svjetskog rata isporuka lokomotiva je odgođena, a 1922.-1923. godine državnim željeznicama kraljevine SHS isporučeno je 100 primjeraka na ime ratne odštete.

Lokomotive su korištene za vuču teretnih vlakova na magistralnim i važnijim regionalnim prugama u Srbiji i Hrvatskoj. Neko vrijeme lokomotive serije 26 bile su stacionirane u Vuči vlakova Ogulin, te su prometovale su na Ličko-dalmatinskoj i Riječkoj pruzi. Lokomotive su imale nekih nedostataka - unatoč bočnom pomicanju spojenih kotača bile su krute, što je dovodilo do naprezanja u zavojima i posljedičnih kvarova cilindara.

Još neke posebnosti tih lokomotiva bile su okrugli parorazvodnici, kormilo Heusinger, zračna kočnica Knorr i četveroosovinski tender. Frem je bio izveden s polužnim okvirima (Barenrahmen) za razliku od prijašnjih i svih drugih lokomotiva u nekadašnjimu JŽ, koje su imale frem od limenih okvira.

Lokomotive su iz prometa povučene 1965. godine.


Tehničke karakteristike

JŽ 26
Proizvođač Henschel, Linke-Hofmann, Vulcan, Hohenzollern i Humboldt (Njemačka)
U prometu od 1922.
Tip 1'D-h2
2-8-0 (Whyte notation)
Vrsta 45.14
Broj cilindara 2
Krmilo Heusinger
Snaga 765 kW / 1040 KS
Adhezijska vučna sila 11 300 kg
Masa (vlastita) 60,5 t
Masa (u službi) 68 t
Masa (adhezijska) 58 t
Tender T 2'2'
Masa praznog tendera 21,6 t
Osovinski pritisak 14,0 t
Brzina (maksimalna) 50 km/h
Brzina (kritična) -
Zaliha vode 20 m3
Zaliha ugljena 8 t
Tlak pare u kotlu 12 atm (pregrijana para)
Duljina (s tenderom) 20 422 mm
Promjer pog. kotača 1350 mm
Max. težina vlaka pri kritičnoj brzini
(na usponu od 25 promila)
?


Galerija fotografija

Lokomotiva JŽ 26-080
Foto: nepoznato
Lokomotiva JŽ 26-095
Foto: nepoznato
Lokomotiva serije JŽ 26
Foto: nepoznato
Lokomotiva serije JŽ 26
Foto: nepoznato
Pogled s boka
Foto: nepoznato

Priredili: Stanko Budisavljević, Tomislav Dornik

Literatura:
Zvonimir Horvat, Parna vuča u Hrvatskoj 1860.-1988., Zagreb 2005.
Monografija "110 godine riječke željeznice", Rijeka, 1983.
https://www.vlakovi.hr/?p=2083


• • • • •

© 3/2018 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.
www.000webhost.com