POČETNA STRANICA

VUČNA SREDSTVA


Serija JŽ 33
(Kriegslokomotive DRB 52)
Lokomotiva serije JŽ 33
Foto: nepoznato
 

Parne lokomotive serije JŽ 33 potječu od čuvene njemačke ratne serije lokomotiva DRB 52. Riječ je o pojednostavljenoj i jeftinijoj verziji serije DRB 50. Lokomotivu je dizajnirao Richard Felix Paul Wagner, a njezina temeljna namjena bio je transport u ratnim uvjetima, naročito na području Istočne Europe. Posebnosti ove lokomotive bile su zatvorena upravljačnica, kotao koji je bio toplinski zaštićen izvana, predgrijavanje vode u tenderu, okrugli parorazvodnici, krmilo Heusinger i zračna kočnica Knorr, te dopunska zračna kočnica.

Lokomotive DRB 52 bile su jedna od najbrojnijih serija u povijesti željeznice. Izrađeno je preko 6700 primjeraka u 13 tvornica: Henschell (Kassel), LOFAG (Wien), Schwartzkopff (Berlin), Krauss-Maffei (München), Borsig (Berlin), Schichau-Werke (Elbing), Maschinenbau und Bahnbedarfs AG (Babelsberg), DWM Posen (Poznan), Oberschlesische Lokfabrik (Krenau), Maschinenfabrik (Esslingen), Jung (Kirchen), Škoda (Plzen) i Grafenstanden (Strassbourg). Poslije II. svjetskog rata masovno su korištene, naročito u zemljama Istočne Europe. Najviše ih je bilo u bivšem SSSR-u (2100), Poljskoj (1000) i Istočnoj Njemačkoj (800).

U Hrvatskoj se ovaj tip lokomotive prvi puta pojavio još za vrijeme II. svjetskog rata (1944. godine) kao serija HDŽ 30. Poslije rata bivše dobile su, na ime ratne odštete, 341 primjerak ovih lokomotiva, čime su one postale najbrojnija serija parnih lokomotiva u bivšoj Jugoslaviji.

Što se tiče riječke pruge, ovaj tip lokomotiva se koristio gotovo isključivo na lakšoj (uvjetno rečeno nizinskoj) dionici od Moravica do Zagreba. Lokomotive serije 33 nisu bile prikladne za najtežu dionicu od Rijeke do Moravica, jer je na tom dijelu pruge minimalni radijus zavoja od 275m pri gradnji pruge vrlo često korišten. Zbog pet vezanih pogonskih osovina pojavljivala su se velika naprezanja i jako trošenje šina u zavojima, pa su za vuču vlakova na ovoj dionici korištene lokomotive serije JŽ 32 s dva odvojena zakretna postolja. Kasnije (do elektrifikacije) je osnovu vuče činila serija JŽ 38 (poznata UNRRA) s četiri vezane osovine.

U razdoblju od 1946. do početka šezdesetih godina teretne vlakove od Rijeke do Moravica prevlačile su u pravilu po dvije do tri lokomotive serije JŽ 38 (vozna i rivalica, a po potrebi još jedna u sredini kompozicije), a od Moravica do Zagreba najčešće lokomotiva serije JŽ 33.

Kasnijih godina, postupnom elektrifikacijom riječke pruge, lokomotive JŽ 33 vukle su vlakove od Ogulina do Zagreba (do 1965.) i od Karlovca do Zagreba (do 1966). Na dijelu pruge od Zagreba do Oštarija/Ogulina (i dalje ličkom prugom) lokomotive JŽ 33 vukle su teretne, a povremeno i brze vlakove, sve do sredine sedamdesetih godina.

Jedna od posebnosti lokomotive serije JŽ 33 bila je i mogućnost vožnje unatrag istom brzinom kao i prema naprijed (80 km/h), zbog čega su neke od ovih lokomotiva u Njemačkoj i Austriji imale posebno prilagođeni tender s pomoćnom upravljačnicom (tzv. kabinentender). Karakteristika velike većine lokomotiva JŽ 33 bio je tender polukružnog oblika (tzv. wannentender), koji je bio čvršće konstrukcije i ujedno jednostavniji za proizvodnju od klasičnog tendera. Posebnost JŽ lokomotiva su i kosi limovi ispod poklopca kotla na prednjem dijelu lokomotive.

Lokomotive serije JŽ 33 prometovale su hrvatskim prugama sve do početka osamdesetih godina, a najdulje su se zadržale u istočnoj Slavoniji (do dolaska dizel-električnih lokomotiva serije JŽ 645/HŽ 2044).

Uz ovu seriju vezane su još neke zanimljivosti:

  • lokomotive JŽ 33 bile su posljednje parne lokomotive koje su nabavljene za potrebe bivših JŽ i to rabljene (nekoliko desetaka iz bivšeg SSSR, 1964.-1965.)
  • veći broj lokomotiva JŽ 33 čuvan je kao tzv. ratna rezerva sve do raspada bivše države

    Tehničke karakteristike

    JŽ 33 (Kriegslokomotive DRB 52)
    Proizvođač Henschell, Kassel, Njemačka
    (i još 12 tvornica u Njemačkoj, Austriji,
    Poljskoj, Čehoslovačkoj i Francuskoj)
    U prometu od 1942.
    Tip 1E-h2
    2-10-0 (Whyte notation)
    Vrsta 56.15
    Broj cilindara 2
    Krmilo Heusinger
    Snaga 1104 kW / 1500 KS
    Adhezijska vučna sila 16 900 kg
    Masa (vlastita) 77,6 t
    Masa (u službi) 85 t
    Masa (adhezijska) 75 t
    Tender T4
    Masa praznog tendera 26,7 t
    Osovinski pritisak 15 t
    Brzina (maksimalna) 80 km/h
    Brzina (optimalna) 53 km/h
    Brzina (kritična) 15,5 km/h
    Zaliha vode 32 m3
    Zaliha ugljena 10 t
    Tlak pare u kotlu 16 atm (pregrijana para)
    Duljina (s tenderom) 22 975 mm
    Promjer pog. kotača 1400 mm
    Max. težina vlaka pri kritičnoj brzini
    (na usponu od 25 promila)
    310 t


  • Galerija fotografija

    Serija 33 s putničkim vlakom
    Serija 33 s teretnim vlakom
    33-098 u Zagrebu
    Foto: Tadej Brate • 18. 10. 1969.
    33-104 s teretnim vlakom
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka • 18. 7. 1969.
    Lokomotive 33-240 i 22-101 u ložioni
    Foto: Detlef Schikorr, Njemačka
    Lokomotiva 33-003
    Foto: Rache
    Lokomotiva 33-107 u Mariboru
    Foto: nepoznato

    Priredili: Stanko Budisavljević, Tomislav Dornik

    Literatura:
    Zvonimir Horvat, Parna vuča u Hrvatskoj 1860.-1988., Zagreb 2005.
    Monografija "110 godine riječke željeznice", Rijeka, 1983.


    • • • • •

    © 2008 • Društvo prijatelja željeznice "Štacion", Rijeka. Sva prava pridržana.